Přeskočit na obsah

Převzetí veřejnoprávní polské televize se dále komplikuje, píší média

TVP Polsko

Plán nové polské vlády na změny ve veřejnoprávní televizi TVP se komplikuje. Příslušný soud totiž odmítl vepsat do rejstříku nové vedení společnosti, které jmenoval ministr kultury Bartlomiej Sienkiewicz. Ministerstvo kultury vzápětí uvedlo, že rozhodnutí soudu nenabylo právní moci a že se proti němu lze odvolat. Podle ministerstva je veškerá činnost nového vedení TVP v souladu se zákony, uvedl server Money.pl.

„Rozhodnutí soudního orgánu se netýká zahájení likvidace. Společnost TVP je nyní v likvidaci a řídi ji jmenovaný likvidátor. Platí rozhodnutí valné hromady akcionářů společnosti, ve které 100 procent akcií reprezentuje jménem státní pokladny ministr kultury. Jmenování dozorčí rady TVP nadále platí a veškerá činnost nové rady plně odpovídá zákonům,” uvedlo ministerstvo podle portálu.

Jiný názor má prezident Andrzej Duda, spojenec nyní opoziční strany Právo a spravedlnost (PiS), která během svých vlád v uplynulých osmi letech veřejnoprávní média ovládala. „Dnes byla potvrzena nezákonnost jednání ministra Bartlomieje Sienkiewicze,” okomentoval před novináři odmítnutí vepsat do soudního rejstříku nové vedení TVP.

Duda je přesvědčen, že ministrova snaha vyměnit vedení veřejnoprávních médií byla „šokujícím porušením ústavy a zákonů”; opět však podle komentátorů neuvedl konkrétní ustanovení, která podle jeho názoru ministr porušil. Zdůraznil, že ministr nemůže jednat jen na základě pouhého usnesení Sejmu, dolní komory polského parlamentu, ve které PiS v říjnových volbách ztratila většinu.

Nový Sejm 19. prosince přijal většinou hlasů nové vládní koalice usnesení o obnově nestrannosti veřejnoprávních médií. Vládní tábor ale argumentuje, že ministr jednal na základě nálezu ústavního soudu z roku 2016 a obchodního práva.

Soud podle serveru Wirtualna Polska odmítl návrh vepsat do soudního rejstříku nové vedení TVP, s odůvodněním, že vedení stanice má jmenovat mediální rada, vytvořená a obsazená v éře vlád PiS.

Někteří experti se nicméně podle portálu domnívají, že sám návrh na zápis do soudního rejstříku, podaný v prosinci, už není aktuální, protože ministr Sienkiewicz mezitím nařídil formální likvidaci veřejnoprávní televize a rozhlasu i státní agentury PAP.

Výsledkem je momentální „dvojvládí” v TVP, kdy logo stanice využívá jak likvidátor Daniel Gorgosz, tak šéf TVP Michal Adamczyk, jmenovaný mediální radou, dodal Money.pl.

TZ

Napsat komentář